Firemní benefity, jež dostávají zaměstnanci nad rámec svého platu/mzdy, jsou dalším lákadlem při rozhodování uchazeče o zaměstnání. Ve firmách jsou dnes už samozřejmostí a jejich struktura se odráží ve spokojenosti zaměstnanců. I když žádný zákon nenařizuje na kolik a čeho má zaměstnanec nárok, společnosti se předhánějí v jejich rozmanitosti a finančních limitech.
Pokud bychom chtěli benefity nějak rozdělit, základní členění je na finanční a nefinanční. U finančních benefitů je nejznámější asi 13. a 14. plat nebo půlroční či kvartální odměny, které jsou závislé na zisku firmy. Do nefinančních benefitů řadíme širokou škálu výhod, jako např. různé slevy, služby, výhody, poukazy z oblastí sportu, kultury, zdraví, gastronomie a rekreace.
Zatímco se některé firmy při rozhodování o benefitech dívají na konkurenci, jiné vymýšlí originality. Důležité při tvorbě struktury zaměstnaneckých benefitů je si uvědomit, že by měli odrážet přání vlastních zaměstnanců, proto není nad to jednou za nějaký čas si udělat zaměstnanecký průzkum.
Především je dobré pro začátek zjistit, jaké z nabízených benefitů zaměstnanci doopravdy využívají a jestli jsou spokojeni s rozsahem. Stávající benefity by mohli zaměstnanci v rámci průzkumu i škálovitě zařadit, aby firma zjistila, jestli není třeba některé nahradit novými. Poté by měli mít možnost vypsat, jaké jim chybí, které by naopak vítali.
K nejžádanějším firemním benefitům patří dlouhodobě příspěvek na stravování. Ať už se zaměstnavatel rozhodne zvolit formu stravenkových poukazů, stravenkového paušálu, nebo provozování vlastního stravovacího zařízení, určitě nešlápne vedle. Další oblíbenou podporou ze strany zaměstnavatele je příspěvek na finanční zajištění ve vyšším věku zaměstnanců. Jedná se o finanční příspěvky na penzijní pojištění a připojištění, doplňkové penzijní spoření a soukromé životní pojištění. K dalším stále oblíbeným patří flexibilní pracovní doba, možnost home office, využití služeb u smluvních partnerů, dovolená navíc a sick days.
Pandemie covid zahýbala s preferencemi zaměstnanců a i firemní benefity a mnoho z nich začalo využívat online platformy k nejrůznějším činnostem. Některé firmy na to stihly zareagovat a s přáním zaměstnanců začaly poskytovat online benefity. Webové stránky uLékaře.cz dnes používají zaměstnanci mnoha firem, mohou zde zkonzultovat potíže s praktickými i odbornými lékaři. Po konzultaci se lze objednat přímo na pracoviště, kde jim bude věnována pozornost. Popularitu zaznamenaly i testy na koronavirus, jež zaměstnavatelé zpětně proplácí. Jako prevenci začaly firmy zajišťovat i online sportovní lekce. Po dlouhém sezení v kancelářích mnoho lidí uvítá rozhýbání krční páteře a úlevu zádům. Zatímco někteří se zaměřily na podporu fyzického zdraví, mnozí (zejména větší firmy) oslovily psychoterapeuty a kouče.
Dalším důležitým požadavkem v posledních letech je větší flexibilita a všeobecně více volna. Zatímco některé firmy zvolily neomezenou dovolenou, kde spoléhají na silnou zodpovědnost a rozumnou domluvu mezi kolegy, jiní povolily čtyřdenní pracovní týden. Mnoho rodin s dětmi uvítají na pracovišti firemní školku, dětský koutek, nebo baby zasedačku se zajištěným hlídáním.
Ať už se firma rozhodne pro kterýkoli benefit, měl by se na něj podívat i z hlediska daňového a zvážit, zda je pro něj výhodný z hlediska uznatelných nákladů a pro zaměstnance z pohledu zákona o daně z příjmu fyzických osob.