Při prvním návrhu regulace homeoffice měl být zajištěn kontakt s ostatními zaměstnanci a zajištěno technické vybavení pro práci. Ovšem v novele zákona je pro homeoffice již pouze jeden předpoklad, a to písemná dohoda. Ve zmíněné novele ovšem nejsou specifikovány potřebné náležitosti této dohody a bude tedy záležet pouze na stranách, aby si obsah sjednaly a odsouhlasily.
Obecně se doporučuje ve vzájemné písemné dohodě o homeoffice uvést následující:
- místo/místa výkonu práce
- způsob komunikace zaměstnance se zaměstnavatelem
- rozvrh pracovní doby
- objem práce
- zadávání a následná kontrola provedené práce
- zásady BOZP a zabezpečení svěřené techniky
Obecně platí, že tuto dohodu bude možné vypovědět s 15denní výpovědní lhůtou. Pokud v podepsané dohodě o homeoffice nebude stanoveno jinak.
Kompenzace nákladů na homeoffice paušálem:
- vždy na základě aktuální vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí
- možnost v dohodě sjednat neproplácení nákladů na homeoffice
Možnost nařízení homeoffice zaměstnavatelem:
- pouze na nezbytně nutnou dobu
- v případě, že to typ práce umožňuje
- zajištění způsobilého místa pro homeoffice zaměstnancem
- pouze pokud toto opatření stanoví orgán veřejné moci
O homeoffice budou moci zaměstnavatele požádat:
- těhotné zaměstnankyně
- zaměstnanci pečující o dítě do 9 let
- osoby závislé na péči
Pokud zaměstnanec/zaměstnankyně o homeoffice zažádá a zaměstnavatel jí nevyhoví (žádost o homeoffice zamítne), musí toto rozhodnutí zaměstnanci písemně odůvodnit.
Momentálně se předpokládá, že novela zákoníku práce bude schválena na podzim 2023. S účinností od prvního dne kalendářního měsíce následujícího po dni vyhlášení zákona.